جواد جهانگیر: معیارهای معرفی غول های اقتصاد آذربایجان

نصر نیوز: چهار سال پیش درچنین روزی برنامه ریزی های گسترده ای جهت اجرای طرح معرفی برترین شرکت های منطقه آذربایجان موسوم به IRANTAC با تاسیس دبیرخانه ای دائمی آغاز گردید.
این طرح که درابتدا به عنوان تجربه منطقه ای طرح ملی و۱۶ ساله صد شرکت برتر ایران کلید خورده بود، باتوجه به تدابیر وملاحظات متولیان مجرب وخلاق طرح مذکور ونیز انتظارات ومطالبات ذینفعان منطقه ای شامل شرکت های حاضر ومسولین استانی، درطول زمان تغییراتی جدی درساختار و شاخص های ارزیابی را تجربه نمود تا اینک درآستانه برگزاری سومین همایش خود قرار گیرد. البته این اولین کوشش منطقه ای جهت معرفی شاگرداول های اقتصادی به شمار نمی رود، زیرا که پیشترباابتکار و کوشش خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی طرحی بانام صدبرند برتر اززاویه ای دیگر وبا شاخص هایی متفاوت به این حوزه ورود یافته بود که دراینجا جادارد سپاس بی پایان دبیرخانه IRANTAC راازانتقال بی چشمداشت تجربیات مربوطه توسط آن تشکل تاثیرگذار اقتصادی اعلام نماییم.
دبیرخانه طرح معرفی برترین شرکت های منطقه آذربایجان ازاردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ وبا برگزاری دومین همایش طرح، با توکل به خداوند متعال وحمایت ومشارکت همیشگی نهادهای حاکمیتی ذیربط تلاش خود را برای اجرای هرچه بهترسومین دوره IRANTAC آغاز نموده است که از آن جمله می توان به شناسایی حدود ۱۰۰۰ شرکت بزرگ منطقه که پیش بینی می گردید بادارابودن درآمدی بالاتر ازچهل میلیارد ریال درسال ۱۳۹۲ شرایط حضور در طرح را دارا باشندونیزبرگزاری جلسات کارشناسی وتوجیهی متعددو پاسخ به سوالات بنگاه های مختلف اقتصادی، اشاره نمود. همه این اقدامات با هدف ارزیابی ومعرفی ۲۰۰ شرکت تاثیرگذار شمالغرب کشوردرسال جاری صورت پذیرفته است که ان شاء الله درصورت تحقق تا ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۴ (آخرین مهلت ارسال مدارک توسط شرکت های واجد شرایط) درمقایسه با تعداد ۱۲۰ شرکت معرفی شده درسال اول رشدی ۶۰ درصدی و نسبت به تعداد ۱۵۰شرکت معرفی شده درسال دوم، رشدی ۳۰ درصدی را شاهد خواهیم بود.
در سومین دوره این طرح که هرگز بدون مشارکت استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره کل استانداردوتحقیقات صنعتی، شرکت شهرک های صنعتی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان مناطق آزاد تجاری و صنعتی، خانه صنعت، معدن و تجارت، سایرتشکل های صنعتی واقتصادی وشرکت های فعال بخش خصوصی و دولتی در ۴ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان، به این مرحله از بلوغ نمی رسید، کمافی السابق وعلیرغم شایعه هایی که دراندک موارد به گوش می رسد، هیچ وجهی ازبابت حضور شرکت هادریافت نمی گردد وکلیه هزینه های آن توسط نمایندگی های سازمان مدیریت صنعتی درشمالغرب کشور و حامیان مالی طرح تامین می گردد.
در این دوره ازطرح IRANTAC شرکت های حاضر در پنج حوزه رشد و بازدهی، اثربخشی دربازارهای بین المللی، استفاده هوشمندانه از دارایی ها، اشتغال زایی وکیفیت محصول ودردوگروه سهامی عام و سهامی خاص معرفی می گردند که درادامه سعی گردیده تا خلاصه جزییات این پنج حوزه برای ذینفعان مختلف آن که مردم، بنگاه های اقتصادی، نهاد های حاکمیتی وکارآفرینان رادربرمی گیرد، به شرح ذیل ارائه گردد:
۱) حوزه رشد و بازدهی
این حوزه نشان دهنده میزان رشد شرکت و بازگشت مالی سرمایه گذاری است. شاخص های مورد استفاده برای معرفی برترین شرکت های منطقه آذربایجان در حوزه رشد و سودآوری شرکت عبارتند از:
– نرخ رشد
– میزان سود خالص
– بازده فروش
– ارزش دارایی های شرکت
شرکت هایی که شرط اولیه حضور در طرح  بیش از چهل میلیاردریال درآمد حاصل از فروش- را دارا می باشند با ارسال صورت های مالی حسابرسی شده سال های ۹۱ و ۹۲، به دبیرخانه دائمی طرح در این حوزه مورد ارزیابی قرار می گیرند.
۲)حوزه اثر بخشی در بازار های بین المللی
این حوزه نشان دهنده میزان بین المللی شدن شرکت و توفیق آن در بازارهای بین المللی می باشد. شاخص های مورد استفاده برای تعیین شرکت های اثر بخش در بازار های بین المللی به شرح زیر می باشد:
– تنوع بازار های صادراتی
– سرانه صادرات
– رشد صادرات
– میانگین صادرات سه سال اخیر
شرکت هایی که شرط لازم حضور در طرح را دارا می باشند با ارائه اطلاعات زیر در این حوزه حضور یافته و مورد ارزیابی قرار می گیرند:
– تعداد بازار های (کشور ها) صادراتی در سال های ۹۰، ۹۱ و ۹۲
– میزان خالص صادرات در سال های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ بر حسب ریال
– تعداد کارکنان در سال ۹۲
۳)حوزه استفاده هوشمندانه از دارایی ها
استفاده هوشمندانه از دارایی ها نشان دهنده استفاده بهینه از منابع انسانی ، سرمایه، انرژی، … و ترکیب بهینه آن ها در جهت تولید محصول و ارائه خدمات می باشد. شاخص بهره وری کل معیار مورد استفاده برای تعیین و معرفی شرکت های هوشمند در بهره گیری از دارایی ها می باشد.
شرکت هایی که بیش از چهل میلیارد ریال درآمددرسال ۱۳۹۲ کسب نموده اند، با ارسال صورت های مالی حسابرسی شده سال های ۹۱ و ۹۲، به دبیرخانه دائمی طرح در این حوزه حضور یافته و مورد ارزیابی قرار می گیرند.۴)حوزه اشتغال زایی
این حوزه نشان دهنده میزان ایجاد و حفظ اشتغال توسط شرکت ها می باشد و با استفاده از شاخص های زیر مورد سنجش قرار می گیرد:
– تعداد کارکنان شرکت
– خالص ایجاد اشتغال سالانه
دراین حوزه شرکت های بزرگ منطقه که شرط لازم برای حضور در طرح را دارا می باشند، با توجه به اطلاعات مندرج درلیست بیمه اسفند ماه سال های ۹۱ و ۹۲  موردارزیابی قرار می گیرند.
۵)حوزه کیفیت محصول
کیفیت محصول نشان دهنده میزان انطباق محصولات و خدمات شرکت ها با استاندارد های سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی است و با استفاده از شاخص های این سازمان که تغییراتی جزئی در آن اعمال گردیده است مشخص می شود.
معرفی شرکت ها درحوزه های فوق الذکر ودردوگروه مستقل شرکت های سهامی عام و شرکت های سهامی خاص  ونیز معرفی شرکت های برتر هر استان وهمچنین گروه های مختلف صنعتی از دیگر اقداماتی است که دراین دوره از طرح برنامه ریزی گردیده اند وامید است با مشارکت همه ذینفعان، اهداف متعالی آن تحقق یابند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email