رتبه بندی هتل ها به چه صورت است؟ (بخش دوم)

انواع هتل بر اساس تعداد ستاره ها

پس تا بدین جای کار مشخص شد که هدف از ستاره دادن به هتل ها، نشان دادن نوع و کیفیت خدمات ارئه شده در آنهاست. در ادامه به معرفی دقیق و نحوه ستاره دادن به هتل ها می پردازیم تا به خوبی مشخص شود که چرا یک هتل را ۲ ستاره و دیگری را ۵ ستاره می گویم.

هتل های ۱ستاره

هتل‌های ۱ ستاره، استانداردهایی را رعایت می‌کنند، ولی سطح و کیفیت امکانات شان در کم ترین حد قرار دارد. معمولا تعداد و مساحت اتاق ها کم است و  در بیشتر هتل های ۱ستاره حمام و گاهی سرویس بهداشتی مشترک است.

در این نوع هتل ها تعداد کارکنان زیاد نیست و خدمات ضعیفی به مهمانان ارائه می شود. با این همه نباید تصور کرد هتل های تک ستاره مسافر ندارند. به دلیل ارزان و به صرفه بودن این دسته از هتل ها، آن هایی که بودجه‌ محدودی دارند،‌ می‌توانند در این هتل ها اقامت کنند. به هتل های ۱ستاره، توریست هتل هم گفته می ‌شود.

هتل های ۲ستاره

هتل های دو ستاره معمولاً مخصوص افرادی طراحی می شوند که نگران هزینه های اقامتشان هستند، به همین دلیل برخی از ‏امکانات اولیه در این هتل ها محدود می شود تا بتوانند قیمت ها را کاهش دهند.

یکی از مشخصه هایی که باعث ایجاد تفاوت هتل ۲ستاره با هتل های ۱ستاره می شود، تمیزی و راحتی فضای کلی و داشتن دکوراسیونی منظم و هماهنگ در فضای کلی هتل است. هتل های ۲ستاره ملزم به رعایت کامل اصول خانه داری در ارائه خدمات خود هستند. همچنین پرسنل استخدام شده برای مجموعه نیز باید آموزش دیده باشند.

هتل های دو ستاره معمولاً دو الی چهار طبقه هستند، در نزدیکی جاذبه های ارزان قیمت قرار می گیرند. بیشتر هتل های دو ستاره ‏رستوران ندارند اما معمولاً در جایی قرار می گیرند که اطراف آن رستوران هایی با قیمت مناسب پیدا می شود.

هتل های ۳ ستاره

هتل‌های ۳ ستاره بزرگ تر از هتل های ۲ستاره هستند و پرسنل آن ها در تمام ساعات شبانه روز، در محل پذیرش حضور دارند تا استقبال گرمی از میهمانان به عمل بیاورند. سرویس بهداشتی و حمام به طور مستقل در آن ها وجود دارد و وسایلی نظیر تلویزیون و یخچال حتماً در اتاق به چشم می خورند.

خدمات ارائه شده در هتل های ۳ستاره در مقایسه با هتل های ۲ و ۱ستاره، کامل تر است و باید خدمات را بطور کامل به مسافر ارائه دهند. معمولاً هتل های ۳ستاره دارای چشم انداز و تزئینات زیبایی هستند و امکانات گسترده ای دارند. برای مثال می توانیم به ورودی آنها نیز اشاره کنیم که معمولاً بزرگ تر است و طراحی هایی جذاب دارند.

هتل های سه ستاره معمولاً ‏شخصی برای حمل چمدان های مسافران وجود ندارد. این هتل ها معمولاً فاصله زیادی تا مراکز خرید منطقه یا جاذبه های ‏گردشگری گران قیمت ندارند. رستوران هتل های سه ستاره، در سطح متوسط است .

هتل های ۴ستاره

هتل های ۴ستاره یا درجه یک امکاناتی کمتر از هتل های ۵ستاره ارائه می‌کنند. اما کیفیت آنها از متوسط بسیار بالاتر است. معیار تفاوت هتل های ۴ستاره تنها در کیفیت خدمات ارائه شده نیست، بلکه باید دارای اصالت و هویتی خاص نیز باشند.  تامین آسایش و رفاه مشتریان هدف اصلی کارکنان است و تنها از افراد آموزش دیده در کادر خود استفاده می کنند.

رستوران و کافی‌شاپ کیفیت عالی دارد و منوی متنوعی سرو می‌کند. کارکنان هتل به چند زبان می‌توانند صحبت کنند و خوش‌برخوردند.

اصول خانه داری و نظافت در هتل های ۴ستاره فوق العاده است و در تزئین ورودی و فضای هتل از آثار هنری خاصی استفاده می شود. در این هتل ها فردی برای ‏حمل کردن چمدان های مسافران مشخص شده است و آنها را تا اتاق هایشان همراهی می کند. امکانات اتاق ها از نور اتاق گرفته تا ‏فضا و مبلمان باید از درجه متوسط، بالاتر باشند.

هتل های ۵ ستاره

هتل های ۵ستاره بهترین و لوکس ترین نوع هتل های موجود در ایران هستند. قوانین و معیار های بکار رفته در هتل های ۵ستاره باید کاملاً مطابق با استاندارد های بین المللی باشد و کیفیتی بسیار عالی در خدمات وجود داشته باشد. هتل های ۵ستاره در ردیف اول ارائه خدمات و سطح کیفیت قرار دارند و طراحی معماری و دکوراسیون آن ها باید در حدی باشد که این برتری را به خوبی نشان دهد.

اصول مربوط به خانه داری و نظافت باید منحصر به فرد و مستمر باشد. هتل ۵ستاره دارای بیش از ۱۰۰ اتاق است و به غیر از یک ورودی زیبا باید دارای اتاق مهمان نیز باشد.

هتل های ۵ستاره دارای نگهبانی و سرویس ۲۴ ساعته نیز هستند. در استخدام کارمندان حتماً از نیرو های آموزش دیده شده استفاده می شود و رعایت ادب در برابر مسافران از الزامات کار آن هاست. حتی در تزئین اتاق ها از عتیقه جات نیز استفاده می شود. در اتاق باید ۳ تلفن وجود داشته باشد، یکی در کنار تخت، یکی در حمام و دیگری روی میز٫ همچنین اتاق ها دوبار در روز مرتب و نظافت می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email