رتبه بندی هتل ها به چه صورت است؟ (بخش اول)

تا به حال فکر کرده اید که درجه بندی هتل ها چه معیاری دارد و بر چه اساسی صورت می گیرد؟ یا تا به حال برایتان پیش آمده هنگامی که قصد سفر دارید در تورهای مختلف آژانس های مسافرتی، هتل هایی با رتبه بندی مختلف را نشان می دهند و شما ندانید که هتل ۳ستاره با ۵ستاره دقیقاً چه تفاوت هایی دارد؟ بر اساس نظریه هتل داری، ۳۰ روش مختلف برای دسته بندی هتل ها در دنیا وجود دارد که شناخته شده ترین آن ها سیستم ستاره دهی است که معمولاً بر اساس کیفیت خدماتی است که هر هتل ارائه می دهد. هرچند این سیستم رتبه بندی امروزه تأثیر خود را نسبت به گذشته تا اندازه ای از دست داده است. امروزه بسیاری از کاربران به رزرو اینترنتی هتل ها روی آورده اند و ترجیح می دهند تا به جای توجه به تعداد ستاره های هتل به نظرات کاربران دیگر توجه نمایند. با این حال هنوز برای برخی از افراد، ستاره های هتل ها نقش تعیین کننده ای برای انتخاب هتل به شمار می رود.

تاریخچه رتبه بندی هتل ها:

سیستم امتیازدهی براساس کیفیت خدمات هتل ها توسط “تراول گاید” در سال ۱۹۵۸ ابداع گردید که هر ستاره شامل حداقل استانداردهایی است که هر کشوری باید آن را رعایت کند. رتبه بندی غیر رسمی هتل ها به سال ۱۹۷۹ برمی گردد که توسط کشورهای آلمان، سوئیس و اتریش صورت گرفت. اما رتبه بندی رسمی توسط انجمن رستوران و هتل های آلمان که با نام DEHOGA شناخته می شود، آغاز شد که در سال ۱۹۹۶ به صورت رسمی به کار گرفته شد و ۸۰% هتل های دنیا از آن پیروی می کردند.

آیا رتبه بندی هتل ها در کشورهای مختلف، متفاوت است؟

بعضی اوقات در خاطرات سفر شاید از دیگران بشنویم که هتل ۳ستاره فلان کشور مثل هتل ۵ستاره کشور خودمان است یا برعکس. واقعیت این است یک مرجع بین المللی معتبر وجود ندترد که معیارهایش برای همه هتل ها صدق کند. هر کشوری معیار و ارزش گذاری خاص خود را در تعیین ستاره های هتل ها دارند. با این حال چند شرکت وجود دارند که هتل ها را بر اساس معیارهای خود رتبه بندی می کنند که در ادامه با نحوه یرتبه بندی این شرکت ها آشنا می شویم.

رتبه بندی هتل ها:

امروزه هتل ها توسط تعداد محدودی از سازمان ها رتبه بندی می شوند. اگرچه این فرآیند به طور کامل توسط هیچ صنعت یا سازمان دولتی کنترل نمی شود اما شرکت های مستقل بسیار کمی وجود دارند که هتل ها را بر اساس معیارهای دقیق خود رتبه بندی می کنند. ۳شرکت بزرگ رتبه بندی هتل ها AAA، فوربز ( Forbes ) و میشلین ( Michelin ) می باشند که هر ۳ در ایالت متحده قرار گرفته اند.

AAA:

انجمن خودکار آمریکا ( American Automobile Association ) و پسر عموی کانادایی خود یعنی CAA جامع ترین مشخصه ها برای رتبه بندی هتل ها را دارند. رتبه بندی هتل ها توسط AAA به ۴ دسته تقسیم می شوند که این رتبه بندی ها از بسیار ابتدائی ” تأیید شده ” تا سه، چهار و پنج الماس شامل می شود. در این سیستم رتبه بندی لیست طولانی وجود دارد که تمام بخش های هتل را پوشش می دهد، از فضای بیرونی گرفته تا تلویزیون روی دیوار. برای کسب ۵ الماس از این انجمن، هتل توسط بازرسان بررسی می شوند و نیاز است بیش از ۱۰۰ امتیاز از ۱۳ بخش شامل بررسی خدمات مشتریان و نگهبانی، خدمات اتاق، درخواست مهمان، خدمات چمدان و … را کسب کند. البته این سیستم تفاوت های بسیار زیادی با هتل های مدرن دارند. در نتیجه هتل ها نیاز ندارند که به صورت کامل امتیاز تمام لیست را بگیرند و بدانید که فقدان الماس لزوماً به معنای فقدان کیفیت نیست.

فوربز:

فوربز به اندازه AAA حساس و دقیق نیست و شخصی تر امتیاز می دهند زیرا به دنبال خدمات مقذماتی و نظافت هستند تا محیط شما را مرتب کنند. اما با این حال فوربز یک چک لیست ۹۰۰ امتیازی به بازرسان خود می دهد. فوربز بیشتر به محیط توجه می کند. به طور مثال تنوع و کیفیت نوشیدنی ها و غذاها را در کافه و رستوران هتل رتبه بندی می کند تا فقط وجود خود رستوران را. همچنین فوربز هتل ها را در سه بخش چهار ستاره، پنج ستاره و توصیه شده رتبه بندی می‌کنند. آنها تقریبا ۱۹۰۰ هتل در ۷۳ کشور را رتبه بندی کرده اند. این شرکت ۷۰ پنج ستاره و ۱۲۰ چهار ستاره را در سال ۲۰۲۰ به فهرست خود اضافه کردند، بنابراین به لحاظ آماری رتبه فوربز بسیار آسان‌تر از AAA است.

میشلین:

میشلین هتل ها را به صورت آنلاین رتبه بندی می کند که یکی از قابل اعتماد ترین رتبه بندی های آنلاین می باشد. ادامه مطلب در بخش دوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email