ایران تک یکی از معتبرترین و قابل استنادترین طرح های رتبه بندی گروه های صنعتی

نصر : مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران گفت : طرح رتبه بندی ایران تک یکی از معتبرترین و قابل استنادترین طرح ها برای رتبه بندی گروه های صنعتی بر مبنای معیارهای جهانی و شاخص‌های قابل استنادی است.

به گزارش نصر به نقل از ستاد اطلاع رسانی همایش ایران تک ، ابوالفتح ابراهیمی، مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران با ستاد اطلاع رسانی این همایش درآستانه برگزاری پنجمین دوره از طرح ایران تک – معرفی شرکت های برتر غرب و شمال غرب کشور – به گفت و گویی صریح و صمیمانه نشست .

این گزارش حاکی است، در ادامه این گزارش به ارائه گفت و گو و دیدگاه ابوالفتح ابراهیمی ، مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران، در ارتباط با عملکرد این مجموعه صنعتی موفق و طرح ایران تک می پردازیم.

● شرکت تراکتورسازی به عنوان یکی از با سابقه‌ترین و صاحب‎نام‎ترین مجموعه‌های صنعتی کشور تا کنون چه تاثیر و یا تاثیراتی در توسعه منطقه داشته است؟ آیا این تاثیرات تداوم داشته و یا در طول زمان به لحاظ ماهوی وشکلی دچار تغییر و تحول شده است؟ پاسخ حضرتعالی به برخی نقد‌های مطرح شده در خصوص این که به مرور زمان از نقش و تاثیر شرکت تحت مدیریت حضرتعالی در استان و منطقه آذربایجان و نهایتاً کشور کاسته شده است، چیست؟
تراکتورسازی طی سه سال متوالی به عنوان صادرکننده نمونه کشوری انتخاب شده است اما ما با وجود این که می‌توانستیم کارهایی در خارج از حوزه استان صورت دهیم، اما همواره درصدد تقویت استان بوده ایم. عقیده داریم استان ما باید یک سر و گردن بالاتر از سایر استان‌ها باشد. شرکت تراکتورسازی همچنین در بحث حمایت از مصرف کننده نیز، لوح‌ها و جوایز پرشماری را از سوی شرکت‌های ارزیابی کننده در تهران دریافت کرده است و این التزام ما را به ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان نشان می‌دهد. این که سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی، پیش از سایرین به حوزه ارزیابی‌ها ورود کرده است، فی النفسه کار بسیار پسندیده‌ای است و حاکی از وجود استانداردهای ممیزی در استان ما دارد. با ارتقاء این پتانسیل ما حتی در آینده قادر خواهیم بود در سایر استان‌ها نیز خودی نشان دهیم و به نیازهای موجود در زمینه ارزیابی‌های حرفه ای و ممیزی در آن‌ها نیز پاسخ دهیم.
در مورد نقش شرکت تراکتورسازی در استان نیز باید بگویم که به نظر من وجود این شرکت برای بزرگ شدن و رشد سایر صنایع در استان ضروری و مفید فایده است. تراکتورسازی به عنوان بزرگترین مجتمع صنعتی شمال غرب وظیفه دارد که از سایر صنایع نیز حمایت کند. اصلاً اگر سایه این شرکت بر روی صنعت استان ما گسترده نشود، به چه دردی می خورد؟ در حال حاضر شرکت تراکتورسازی به حدود ۶۰۰۰ نفر حقوق پرداخت می‌کند و به نظرم این یک مزیت است. از دیگر بازوهای موثر شرکت تراکتورسازی، وجود باشگاه فرهنگی، ورزشی و همچنین تیم فوتبال تراکتورسازی است. درست است که ما هیچ وقت این مساله را رسانه‌ای نکرده ایم، اما واقعیت این است که شرکت تراکتورسازی، بزرگترین تامین‌کننده مالی این تیم است و همان طور که می‌دانید در این وضعیت تامین مالی کار بسیار دشواری می‌باشد.

اینکه زمان‌های بازی تیم تراکتورسازی کل مردم آذربایجان درگیر هستند و برد این تیم، دل مردم را شاد می‌کند، به هر حال تاثیر گسترده و عمده ما را نشان می‌دهد. اصلاً نام آذربایجان طوری است که با نام تراکتورسازی عجین شده است و بالطبع من نمی‌توانم خودم را کنار بکشم و در جامعه هم باید این احساس مسئولیت باشد و بالاتر از آن مسئولین استانی و کشوری خصوصاً آذری زبان‌ها هم باید این حمیت و عرق ملی را داشته باشند که تراکتورسازی را به عنوان یک برند ملی معرفی کنند. می‌دانید که امروز برندسازی به یک اصل تبدیل شده است و ایجاد هر برندی سال‌های سال طول می‌کشد. در هشت سال اخیر به ویژه برند تراکتورسازی در خارج از کشور بسیار مطرح شده است. به طور مثال در آفریقا، کلمه ایران، تراکتورسازی را به ذهن‌ها متبادر می‌کند یعنی حتی در اقصی نقاط آفریقا که ساکنان آن، نام خود ایران را به سختی شنیده بودند، تراکتورسازی نام شناخته شده‌ای است. شاهد این اظهارنظر هم میزان صادرات ماست. در زمان اوج تحریم که انتقال پول، دشوار و مساله ساز بود، و همچنین در ترخیص کالای صادرشده در گمرک کشور مقصد، مشکلات حادی وجود داشت، ما همچنان به قاره آفریقا و بویژه کشور اوگاندا صادرات داشته‌ایم. همانطور که می‌دانید اوگاندا یک مملکت حاصلخیز است و هر تخمی که در آنجا کاشته شود، حاصلی در بر خواهد داشت. جالب است بدانید بزرگترین سفارت خانه مستقر در اوگاندا متعلق به اسرائیل است و حتی محل مخصوصی برای فرود هلی‌کوپتر در آن سفارتخانه تعبیه شده است. با این تفاسیر، استمرار صادرات تراکتور به این کشور، نشان دهنده تلاش‌های پردامنه است. تحت شرایط دشوار تحریم، سال پیش ۱۶۰۰ عدد تراکتور به اوگاندا صادر شد.
اگر بخواهم عرایضم را جمع‌بندی کنم، بایستی بگویم که به نظر من شرکت تراکتورسازی همچنان در این منطقه بسیار تاثیرگذار است به طوری که بیشتر شرکت‌های تولید قطعه و قطعه‌ساز با ما قرارداد دارند. زمانی می توان این تاثیرپذیری را مورد ارزیابی قرار داد که ما به قطعه سازان سفارشی تحویل ندهیم یعنی مشابه سال‌های ۸۷ و ۸۸ که یک بحران جدی در استان به وجود آمد که حتی کسبه خود تبریز هم دچار مشکل شدند. اگر یک روزی چرخ‌های تراکتورسازی آهسته کار کند و یا از کار بایستد، اثرات مستقیمی ایجاد می‌کند. البته این مساله بالطبع، اثرات غیر مستقیمی نیز دارد. به طور خلاصه طبق ارزیابیهای صورت گرفته، فعالیت شرکت تراکتورسازی با دویست‌هزار شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط است. حدود هفت‌هزار شغل مربوط به مجموعه خودمان است. بیش از چهارصد قطعه‌ساز در اینجا، ارومیه، کردستان و در سراسر ایران از جمله در مشهد، تهران واصفهان فعالیت می‌کنند که سفارش‌های شرکت تراکتورسازی را دریافت می‌کنند. این مساله تاثیرگذاری تراکتورسازی را نشان می‌دهد و اگر خدای نکرده اختلالی در فعالیت ما بوجود بیاید، آن زمان می‌توان قدرت و تاثیرگذاری تراکتورسازی را مورد ارزیابی دقیق قرار داد و البته این بسیار ناپسند است که با یک اختلال، تاثیر ماهوی تراکتورسازی مشخص شود. به نوعی می‌توان گفت که تاثیر تراکتور‌سازی و دامنه آن را به صورت سلبی بهتر می توان مورد ارزیابی قرار داد.

● شما در خلال فرمایشات خود به هر روی، وضعیتی معین از اقتصاد کلان را تصویر نمودید که شاخصه آن وجود رکود می‌باشد، از طرفی این روزها مباحث بسیار جدی در خصوص تغییر پارادایم اقتصادی به اقتصادی جریان دارد، به نظر حضرتعالی نسبت مولفه های تبیین شده در الگوی اقتصاد مقاومتی با شرایط موجود اقتصادی چیست؟
اتفاقاً اقتصاد مقاومتی و بندهای ۲۴ گانه آن کار ما را بسیار تسهیل کرده است. به عنوان مثال بندی از بندهای ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی، به صورت مشخص در ارتباط با امنیت غذایی است که در ارتباط وثیق با صنعت ما قرار می‌گیرد. تحقق این مهم بدون شک با مکانیزاسیون امکان پذیر است. این یک حقیقت است که کشورهایی که در کار صادرات مواد غذایی هستند، این را در اولویت داخلی خود قرار داده‌اند و در نتیجه، استراتژی تامین امنیت غذایی در دنیا در دستان آن‌هاست. آن‌ها حاضر هستند تراکتور را حتی به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار دهند اما موقعیت خود در تامین مواد غذایی در جهان را حفظ کنند. این مساله یک دلیل مشخص دارد؛ و آن این است که به کشورهای مذکور جایگاه بی بدیلی در سازمان‌های بین المللی میبخشد.
به نظر من بویژه لحاظ کردن این بند ذیل الزامات اقتصاد مقاومتی نشان دهنده تشخیص صحیح و به جای مقام معظم رهبری در خصوص الزامات اقتصاد مقاومتی است. همچنین شرکت تراکتورسازی در مسیر سایر بندها و الزامات اقتصاد مقاومتی نیز قرار گرفته است از جمله در «تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط» که ما دقیقاً در همین راستا حرکت کرده ایم. از طرفی تکیه ما بر اقتصاد دانش بنیان و طراحی مدل‌های جدید نیز در راستای همین پایبندی به خطوط کلی اقتصاد مقاومتی بوده است. در همین راستا، وزیر کشاورزی اظهار نظر جالب توجهی نموده اند و آن این است که:«من آرزو داشتم روزی مجوز ورود تراکتورهای سنگین را به کشورمان بیاوریم و الان می‌بینیم که شما خود راساً در حال تولید این تراکتورها هستید.»

● شرکت تراکتور سازی ایران به عنوان مجموعه ای که چندین دوره در میان ده شرکت برتر حوزه های «  رشد و بازدهی » و « اثربخشی در بازارهای بین المللی » طرح ایران تک – معرفی برترین شرکت های منطقه غرب و شمال غرب – قرار دارد، چه مطالباتی از ذینفعان موجود در فضای کسب و کار از مردم و فعالین اجتماعی گرفته تا دولت ، مجلس و نهادهای مدنی ، دارد؟
در گزینش شرکت‌های برتر، ما در زمینه تجهیزات و ماشین آلات در کشور مقام اول را کسب کرده‌ایم که در آن گروه بسیاری از خودروسازان هم حضور داشتند و رقابتی شدید و سختگیرانه در جریان بود. ما برای سال‌های متوالی در صدر بوده‌ایم. اینکه اثرات این در صدر قرار گرفتن در کجاست، اول این است که آدم احساس می‌کند که در کشور یک ممیزی هم وجود دارد و عده ای از افراد خلاق و عالم، استاندارهایی بین المللی برای سنجش تدوین نموده‌اند. طرح رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی در این زمینه یکی از معتبرترین و قابل استنادترین طرح هاست چرا که هم از معیارهای جهانی بهره می‌گیرد و هم شاخص‌های قابل استنادی در آن به کار گرفته می شوند. تلاش ما این بوده است که رتبه کسب شده در این رتبه بندی را به سطوح پایین‌تر شرکت هم انتقال دهیم.

● در پایان نیز بفرمایید ، بنظرتان برتر شدن گروه صنعتی شما چقدر در سطوح شرکتی و میان کارمندان مشخص شد و چه تاثیر مثبتی بر سطوح شرکت، مدیران میانی، سرپرستان و کارمندانتان گذاشت؟
با توجه به اینکه سطح تحصیلات کارکنان این شرکت در سال‌های اخیر به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است، بنابراین آن‌ها درک و همراهی بهتری از این قضیه و آثار آن دارند. اصلاً اگر همراهی کارگران متخصص ما نبود، ما در این شرایط بد اقتصادی دوام نمی‌آوردیم. بازخوردی که کسب مقام در طرح رتبه بندی بر روی سطوح پایین تر در شرکت می گذارد، هم کیفیت کار را ارتقاء می دهد، هم در جلوگیری از اتلاف هزینه‌ها اثرگذار است و هم موفقیت در بازارهای بین المللی را تا حدود زیادی تضمین می نماید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email