شفاف سازی فضای کسب و کار با اجرای طرح رتبه بندی بنگاه های اقتصادی

نصر : رئیس مرکز رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی گفت :مهم ترین اهدافی که سازمان مدیریت صنعتی برای انجام رتبه بندی شرکت های برتر ایران در نظر دارد ، تولید اطلاعات در مورد بنگاه های اقتصادی کشور و شفاف سازی فضای کسب و کار است.

به گزارش نصر ، مجید درویش ، قبل از ظهر امروز در همایش پنجمین دوره طرح معرفی شرکت های برتر صنعتی منطقه غرب و شمال غرب کشور به مهم ترین اهداف سازمان مدیریت صنعتی اشاره کرد و با بیان اینکه بدون اطلاعات امکان برنامه ریزی وجود ندارد ، تصریح کرد : تولید اطلاعات به شفاف سازی فضای کسب و کار کمک می کند ، لذا متغیرهای کلان اقتصادی توسط نهاد های مشخص همچون بانک مرکزی یا مرکز آمار تولید می شود. درویش افزود : روش رتبه بندی شرکت ها به گونه ای است که تاکید بیشتر روش ، نگاه و معرفی بنگاه های اقتصادی بزرگ کشور است که ضریب تاثیرشان در اقتصاد کشور بیشتر است.
وی به رتبه بندی شرکت های برتر از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی اشاره کرد و گفت : ما شرکت ها را بر اساس ۳۳ شاخص رتبه بندی می کنیم و فیلتر اولیه آن فروش و درآمد شرکت است. یک سوتفاهمی در روش شناسی کار رتبه بندی شرکت های برتر ایران وجود دارد و آن این است که تنها شاخصی که در رتبه بندی شرکت های برتر کشور قرار می گیرد ، شاخص فروش است.
رئیس مرکز رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی گفت: شرکت های بزرگ در حقیقت در شاخص های مختلف ، اثرگذاری بیشتری در اقتصاد کشور دارند.
درویش اذعان کرد : یک شرکت بزرگ اشتعالزایی بیشتری برای کشور دارد و شرکت های بزرگ عوامل بزرگتری را به کار می گیرند و به همین دلیل وضعیت این شرکت ها بیشتر رصد می شود ، لذا در تمامی کشور ها اهمیت بیشتری به شرکت های بزرگ تولیدی قائل هستند و دولت در مواقع بحران ها از ورشکستگی شرکت های بزرگ حمایت می کنند.
وی به گسترش رقابت بین بنگاه های اقتصادی خاطرنشان کرد و گفت: ۵۰۰ شرکت بر اساس میزان فروش به پنج دسته صدتایی تقسیم می شوند.
وی تصریح کرد : یکی از نقش شاخص های فروش، بحث فیلترینگ است که در این راستا شرکت هایی که بر اساس میزان درآمدشان ، از بالاترین میزان درآمد بهره مند هستند ، در فهرست ۵۰۰شرکت برتر قرار می گیرند و دومین نقش بحث فروش است. بحث فروش رویکرد نتیجه گرایی دارد و فروش شاخص بسیار مهمی است چرا که نتایج عملکرد شرکت ها را مورد ارزیابی قرار می دهد.
رئیس مرکز رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد : شرکت های بزرگ که شاخص هایشان با فروش اندازه گیری می شود برای اقتصاد کشور بسیار مهم هستند.
درویش با بیان اینکه شرکت های پیشرو از جمله شرکت هایی هستند که علاوه بر رشد فروش و ارتقاء رتبه در فهرست فروش داشته باشند و با مفهوم رقابت پذیری هم سو هستند.
وی ادامه داد : در فهرست ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا بیشترین سهم فروش متعلق به کشور های آمریکا با سهم ۳۰ درصدی و چین با ۲۱ درصد و ژاپن و آلمان و فرانسه و بریتانیا و سایر کشور ها در فهرست ۵۰۰ شرکت برتر، ۲۱ درصد سهم دارند.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی که دارای بنگاه های اقتصادی بزرگ هستند، از نظر توان اقتصادی کشور نیز برتر هستند ، خبر داد و گفت : دولت ها باید به وضعیت بنگاه های اقتصادی توجه بیشتری داشته باشند و فضای کسب و کار را برای بنگاه های اقتصادی و شرکت های تولیدی فراهم کنند چراکه قدرت و رشد بنگاه های اقتصادی منجر به قدرت و رشد اقتصاد کشور می شود.

وی به مقایسه ارزش افزوده شرکت ها با تولید ناخالص داخلی خاطرنشان کرد و گفت : ارزش افزوده ۱۰۰ شرکت اول ، ۱۴ درصد است و ارزش افزوده ۵۰۰ شرکت برتر، ۱۷ درصد است. کل صادرات غیر نفتی در سال ۹۴ ، ۴۰ میلیارد دلار و صادرات ۵۰۰ شرکت برتر ۷۰ درصد بوده است.
وی در پایان به آخرین نتایج از آ‌ذربایجان شرقی در خصوص رتبه بندی شرکت های برتر اشاره کرد و گفت : متاسفانه سهم آذربایجان شرقی بین ۵۰۰ شرکت برتر در آن جایگاه و فهرستی که شایسته و لایق است حضور ندارد.

آخرین مطالب

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email