مدیریت منابع امتیاز بزرگی برای پیشرفت کشور/ انتقادها در کشور باید توام با تحلیل باشد

نصر : مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی کشور گفت : مالکیت منابع امتیاز بزرگی نیست بلکه مدیریت منابع است که در پیشرفت کشور موثر خواهد بود.

به گزارش نصر به نقل از ستاد اطلاع رسانی همایش ایران تک ، محمدعلی محمدی ، در همایش پنجمین دوره طرح معرفی شرکت های برتر صنعتی منطقه غرب و شمال غرب کشور ضمن خوشامد گویی و با اشاره به نقش برگزاری این چنین همایش هایی در اعتلای کشور افزود: برگزاری چنین همایش هایی نقطه عطفی در معرفی ظرفیت های اقتصادی کشور است.

وی با اشاره به اینکه نگاه انتقادی به کشور باید توام با تحلیل باشد ، اذعان کرد : تنها راه برون رفت کشور از چرخه مشکلات ، توجه به بهره وری بنگاه های اقتصادی است.

محمدی تصریح کرد : اینکه کجا دنبال چه چیز بگردیم برای ما مهم است و بی تردید نقطه اصلاح وقایع تلخ عملکردهای ضعیف اقتصادی توجه به این نکته است.

وی گفت : انقلاب صنعتی در دنیا تحول بزرگی ایجاد کرده و سرعت تغییرات پیشرفت ، یکی از واقعیت هایی است که با آن مواجه هستیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی کشور دو راه اصلی برای رسیدن به برایند اقتصادی مطلوب را استفاده بهینه و بیشتر از امکانات و منابع انسانی بیان کرد و افزود : مالکیت منابع امتیاز بزرگی نیست بلکه مدیریت منابع است که در پیشرفت کشور موثر خواهد بود.

محمدی گفت : در کشور ما حدود ۱٫۳ رشد اقتصادی کشور از طریق به کارگیری ۲٫۳ منابع انسانی حاصل می شود و ما در این زمینه نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم. در کشور های توسعه یافته ۴۹ درصد رشد اقتصادی از طریق بهره وری حاصل شده است و ما بدون افزایش منابع و به کارگیری جامعه، بهره وری را مدرن کرده ایم.

وی تاکید کرد : اگر بهره وری در کشور و نیروی کار در سال ۱۳۹۰ را ۱۰۰ در نظر بگیریم به این نتیجه می رسیم که امروز همه شاخص های بهره وری ثروت و کل عوامل تولید کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان این نکته که بهره وری از ۸۷ در حال تغییر است ، نکته مشترک طی دو دوره را نصف شدن رشد اقتصادی دانست و افزود : برای دستیابی به رشد ۸ درصدی حداقل دو اتفاق باید بیافتد ، اول اینکه بهره وری استفاده از دارایی های موجود کشور افزایش یابد؛ دوم اینکه سرمایه گذاری خارجی، میزان سرمایه گذاری از منابع داخلی را تقویت کند.

محمدی تصریح کرد: رشد درون زا از طریق تولید ثروت با بهره وری بالا و استفاده از منابع و دارایی موجود امکان پذیر است و برآورد می شود که بیش از ۸۰ درصد دارایی های تولیدی کشور در سازمان ها و بنگاه های دولتی و نیمه دولتی و عمومی قرار دارد.

وی بیان این موضوع که تزریق درآمد نفت به اقتصاد کشور که بخشی از آن به صورت سرمایه گذاری مصرف می شود ، رشد بهره وری را نیز مستلزم تحقق دو شرط دانست : شرط اول اینکه فضای مناسب کسب و کار رقابتی به معنای واقعی وجود داشته باشد و تعامل بنگاه ها با دولت بالا باشد و در آن فساد وجود نداشته باشدو شرط دوم اینکه مدیریت در بنگاه های اقتصادی کشور بهبود یابد.

محمدی شرط بهبود مدیریت بنگاه های اقتصادی را انتصاب مدیران حرفه ای  و نه سیاسی دانست و گفت : شایسته سالاری به بهبود نظام حاکمیتی و شفاف سازی عملکرد بنگاه های اقتصادی کمک می کند.

وی افزود : توسعه بازار های خارجی موجب افزایش مقیاس در تولید داخلی و کاهش هزینه ها میشود و نهایتا افزایش صادرات غیر نفتی موجب تحقق بیشتر برونگرایی و کاهش وابستگی به نفت می شود.

محمدی در پایان گفت : البته بهبود فضای کسب و کار و افزایش بهره وری در بنگاه اقتصادی کشور پیش نیاز ورود سرمایه گذران خارجی به کشور است.

آخرین مطالب

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email