گسترش محدوده منطقه ای ایران تک در دوره ششم

نصر: مدیر سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی ، از گسترش محدوده منطقه ای طرح ایران تک در دوره ششم و تصویب طرح ایران تک پلاس ، باهدف ایجاد تعامل هر چه بیشتر با شرکت ها و گروه های صنعتی خبر داد.

به گزارش نصر به نقل از ستاد اطلاع رسانی همایش ایران تک ، در آستانه برگزاری پنجمین دوره همایش ایران تک – معرفی برترین شرکت های صنعتی غرب و شمال غرب کشور- حمیده علیزاد اشرفی مدیر سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی آذربایجان شرقی با ستاد اطلاع رسانی این همایش به گفت و گو پرداخت. در ادامه این گزارش به بخشی از این گفت و گو می پردازیم.

***

* سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی بر اساس چه معیاری طرح معرفی بنگاه های اقتصادی برتر منطقه را در راستای اهداف سازمانی خود قرار داد؟
سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی از سال ۱۳۷۶ تاسیس شده است و همان رسالت سازمان مرکزی را سرلوحه فعالیت خود قرار داده است ، یعنی آموزش ، مشاوره و تحقیق . طرح ایران تک دقیقا در راستای فعالیت های برشمرده شده برای سازمان ، طراحی و اجرا می‌گردد. از آنجایی که یکی از عمده کارویژه های برشمرده شده برای سازمان ، تلاش برای برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه است ، لذا طرح ایران تک به واسطه ماهیت تحقیقاتی و علمی خود و در این راستا، ارتباط با شرکت های تولیدی و بنگاه های اقتصادی منطقه را محقق می نماید.

* ارزیابی شما از عملکرد و نتیجه برگزاری چهار دوره ای ایران تک چیست؟
اصولاً این ارزیابی را باید مخاطبین این طرح انجام دهند . تا کنون نزدیک به ۱۰۰۰ شرکت در دوره های مختلف این طرح حضور داشته و مشارکت نموده اند . اما ارزیابی های داخلی دبیرخانه طرح ، حاکی از اعتماد شرکت ها در خصوص رعایت محرمانگی اطلاعات دریافتی است. از سوی دیگر ارزنده ترین وجهِ اعتماد بنگاه های مشارکت کننده ، ناظر بر ارزیابی های دقیق ، علمی و فارغ از سوگیری های خاص است. از طرفی برگزاری رایگان ایران تک ، هر گونه شائبه ای را در خصوص سلامت ارزیابی و برگزاری طرح از میان برمی دارد.

یکی از شاخص های رشد این طرح و استقبال بنگاه ها از حضور در این طرح ، میزان مشارکت شرکت ها و ارائه مدارک و مستندات مورد نیاز جهت حضور در طرح می باشد. به طوری که در دوره نخست برگزاری طرح ، ۱۰۰ شرکت و هم اکنون ۵۰۰ شرکت در خروجی نهایی این طرح معرفی می شوند که این امر به معنای رشد ۵ برابری تعداد بنگاه های واجد شرایط بوده است. .

* به نظرتان ایران تک تاکنون چقدر توانسته است، نظر گروه های صنعتی منطقه را جهت شرکت در فضایی رقابتی و ارزیابی عملکرد ما بین بنگاه های اقتصادی، به خود جلب کند؟
بخش بزرگی از شرکت هایی که در این طرح مشارکت نموده اند ، متعلق به بخش خصوصی هستند. با توجه به ویژگی های بخش خصوصی واقعی که مالکیت آن در دست افراد حقیقی و خصوصی است ، مشاهده نتایج عینی و واقعی و دستاوردهای حضور در طرح اهمیت بسزایی دارد. از این روی یکی از جذابیت های این طرح ، ارزیابی موقعیت شرکت ها در گروه صنعتی مربوطه است. این امر در واقع نتیجه ای عمل گرایانه در اختیار شرکت ها قرار می دهد و اطلاعات دقیق تری در خصوص محیط صنعتی که عبارتست از محیطی که هر شرکت در میان رقابی خود در گروه صنعتی مشابه فعالیت می کند، را به دست می دهد. بر این اساس بنگاه ها ضمن اطلاع دقیق از جایگاه خوددر گروه صنعتی، می توانند برنامه های بازاریابی، فروش و تحقیقاتی میان مدت و بلند مدت واقعی و موثر تدوین نمایند. لازم به توضیح می باشد که گروه بندی شرکت ها براساس استاندارد طبقه بندی بین المللی ISIC صورت گرفته است . از طرفی علاوه بر طبقه بندی شرکت ها براساس گروه صنعتی ، بنگاه‌ها همچنین بر اساس استان ، نوع سهامی و نوع مالکیت نیز مورد طبقه بندی و تحلیل قرار گرفته اند.

* به عنوان اصلی ترین متولی برگزاری طرح ایران تک ، دیدگاه شما نسبت به اثر گذاری این طرح با ایجاد فضایی رقابتی، بر توسعه اقتصاد منطقه، چگونه است؟
لازم است در هر جامعه ای ارزیابی و رتبه بندی وجود داشته باشد تا همه بدانند که عملکرد آنها مورد سنجش قرار می گیرد. علاوه بر این بایستی در این ارزیابی ها مشارکت فعال داشته باشیم تا بتوانیم از نتایج آن نیز بهره مند گردیم. در چنین شرایطی، ایران تک سعی کرده است فضایی مناسب و علمی برای حضور شرکت ها و بنگاه های اقتصادی فراهم آورد و با طراحی شاخص های مناسب که مبتنی بر عملکرد مالی و اقتصادی شرکت هاست، عملکرد کمی آنها را ارزیابی نماید. در صورتی که شرکت ها و همچنین متولیان صنعت و اقتصاد منطقه و سیاست گذاران بتوانند از خروجی چنین طرح های تحقیقاتی استفاده نمایند، چشم اندازهای واقع بینانه تری برای آنان متصور خواهد بود و تعیین اهداف بلند مدت با شفافیت بیشتری صورت خواهد گرفت.

البته لازم است به یکی از محدودیت های بزرگ این طرح و طرح های مشابه در داخل کشور اشاره کنیم. این محدودیت ها عبارتند از عدم دسترسی کامل و عدم شفافیت اطلاعات. متاسفانه یکی از جدی ترین مشکلاتی که ایران تک با آن مواجه است ، وجودِ تردید در صحت و درستی اطلاعات موجود است. این امر باعث می شود تا در برخی موارد ، سایر تحلیل آمارهای که بر مبنای داده‌های موجود صورت می گیرد ، صحیح نباشد. البته اقداماتی در جهت کاستن از شدت تاثیرگذاری این مورد، توسط مجریان و متولیان اثر گذاری این محدودیت، و تحت نظر اساتید و کارشناسان صورت گرفته است که از آن جمله می توان به تبدیل ارقام به نسبت و درصد و دادن وزن به شاخص های مختلف، و محاسبه خروجی به عنوان یک شاخص نسبی کمی اشاره نمود. این کار باعث شده تا بزرگی و کوچکی یک بنگاه اقتصادی تاثیری در جایگاه آن نداشته باشد و شرکت ها دقیقاً بر اساس نسبت های عملکرد خود ارزیابی و رتبه بندی شوند.

* سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی چه اقداماتی را جهت ارتقای سطح برگزاری طرح ایران تک ، در نظر دارد؟
دبیرخانه طرح ایران تک ارتباط مستمری با مشارکت کنندگان در طرح و بنگاه‌ها برقرار نموده است و از همان دوره نخست برگزاری طرح ، سعی نموده است نظرات ، پیشنهادات و انتقادات را بررسی و در صورت امکان عملیاتی نماید. در همین راستا اقداماتی طی دور های اخیر انجام شده است از جمله تهیه گزارشات مکتوب و جامع ارزیابی و ارائه آن به کلیه ذینفعان طرح ، ارتقاء شاخص های ارزیابی طرح ، دسته بندی شرکت های در قالب گروه‌های مختلف صنعتی ، استانی ، نوع سهامی و نوع مالکیت ، ارائه مشاوره رایگان در خصوص رفع موانع کسب و کار، برگزاری سمینارها و دوره های آموزشی ، تشکیل کارگاه های آموزشی و عملیاتی ، تشکیل خانه مدیران و دعوت از مدیران جهت نشست های هم اندیشی و آموزشی و فعالیت های گسترده در زمینه همکاری آموزشی با شرکت ها حسب نیاز های ایشان.

لازم به یادآوری است که از دوره پنجم کلیه گزارشات به زبان انگلیسی نیز منتشر و در اختیار کلیه ذینفعان و نهادهایی بین المللی داخلی قرار داده خواهد شد.

یکی دیگر از اقدامات دبیرخانه ایران تک ، طراحی سامانه تحت وب طرح است که شرکت ها و مشارکت کنندگان می‌توانند خدمات مختلفی را از این سامانه دریافت نمایند ، از جمله این خدمات ، دریافت کلیه گزارشات و جداول ارزیابی بر اساس کلیه شاخص ها ، امکان دریافت مقایسه ارزیابی با شرکت های بزرگ داخلی و بین المللی ، امکان اعمال داده های آزمایشی جهت دریافت خروجی های آزمایشی با هدف تعیین استراتژی های شرکت ، امکان اتصال به بانک داده بزرگ ایران تک، امکان تکمیل پرسشنامه های آنلاین و صرفه جویی در زمان و هزینه و سایر خدمات متنوع دیگری که به مرور در اختیار ایشان قرار خواهد گرفت.

*دیدگاه شما نسبت به آینده این طرح چیست؟ آیا برنامه ای در راستای توسعه منطقه ای برگزاری این طرح دارید؟
هر طرح و پروژه ای برای توسعه نیازمند حمایت و حضور مخاطبین خود می باشد و ایران تک نیز از این قاعده مستثنی نیست. امیدواریم در ادامه راه با حضور و مشارکت بیشتر بنگاه‌ها همچنین با توجه به اعلام آمادگی تعداد زیادی از نمایندگی های سازمان مدیریت صنعتی در سایر استان ها این طرح طی چند سال آینده در سطح ملی برگزار شود. فعلاً این طرح در محدوده ۶ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی ، زنجان ، اردبیل ، کردستان و کرمانشاه برگزار می شود ولی در دوره ششم، گستره جغرافیایی طرح توسعه بیشتری خواهد داشت. همچنین یکی دیگر از طرح هایی که در دبیرخانه ایران تک تصویب شده است، طرح ایران تک پلاس می باشد که باهدف ایجاد تعامل هر چه بیشتر با شرکت ها و گروه های صنعتی اجرا خواهد شد. از جمله اقدامات ایران تک پلاس برگزاری استارت آپ ویکندهای تخصصی برای گروه های صنعتی ، مشارکت با گروه‌های صنعتی در برگزاری رویدادهای تخصصی با هدف معرفی پتانسیل های خود و برگزاری رویدادهای B to B برای گروه های صنعتی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email