ایران تک را بیشتر بشناسیم

منطقه شمال غرب کشور همواره با اتکا به قدرت لایزال الهی، ایمان، عزم ملی و کوشش برنامه ریزی شده به عنوان یکی از پیشکوستان عرصه صنعت کشور مطرح بوده است.
به گزارش نصر به نقل از ستاد اطلاع رسانی همایش ایران تک ، در سال های اخیر نیز در بسیاری از جنبه ها مانند رشد صنعتی ، سهم از تولید ناخالص داخلی ، صادرات محصولات صنعتی ، معدنی و صنایع دستی ، اشتغال ، میزان سرمایه گذاری و … در رتبه های بالای کشوری قرار داشته و این امر نقش و اهمیت آن را در مسیر توسعه کشور و رسیدن به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله نمایان تر ساخته است.
بر همین اساس طرح  ایران تک  با هدف ارزیابی و معرفی برترین شرکت های منطقه غرب و شمال غرب کشور، از سال ۱۳۹۰ توسط نمایندگی های سازمان مدیریت صنعتی در چهار استان آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، زنجان و اردبیل پایه ریزی گردید.
اصلی ترین اهداف و مزایای این طرح را می توان ، شفاف سازی فضای کسب و کار ، تثبیتجایگاه اقتصادی شرکت های استانی و منطقه ای و رتبه بندی آنها از نظر میزان تأثیر گذاری در اقتصاد استانی ، منطقه ای و ملی ، آرایش بنگاه های بزرگ منطقه غرب و شمال غرب کشور در کنار یکدیگر و نحوه تغییر آن در طول زمان ، ایجاد سیستم پاداش اجتماعی برای کارآفرینان و شرکت های مولد ، افزایش رقابت پذیری شرکت های بزرگ منطقه در تعامل با اقتصاد ملی و جهانی ، آسان تر نمودن تصمیم گیری برای افراد متخصص و نخبگان جویای کار در انتخاب محل اشتغال خود ، تسهیل شرایط تصمیم گیری سرمایه گذاران در خصوص راه اندازی کسب و کار جدید ، جلب توجه سیاست گذاران و سرمایه گذاران و جذب و نگهداری افراد با استعداد منطقه، معرفی کرد.
” ایران تک ” برای گروه های مختلف در جامعه از جمله سیاست گذاران ، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی دارای اهمیت های نظیر ، تحلیل روند اقتصادی منطقه ، تدوین سیاست های اصلاحی ، تحلیل بازار سرمایه ، شناسایی فرصت های همکاری اقتصادی و تشویق رقابت در بخش دولتی و خصوصی می باشد.

* حوزه ارزیابی
دبیرخانه مرکزی طرح ایران تک در تبریز، همواره در راستای روند ارتقاء سطح کیفی ارزیابی شرکت ها، تلاش نموده است و در هر دوره از برگزاری طرح، بر اساس نظر سنجی های صورت گرفته از شرکت ها، فرآیند ارزیابی را تکمیل تر نموده است. همچنین تلاش نموده تا شرکت‌ها را در گروه های صنعتی تخصصی دسته بندی نماید و بر اساس شاخص های مختلف در ۵ حوزه، مورد ارزیابی قرار دهد.
دبیرخانه مرکزی طرح ایران تک، حوزه های ارزیابی خود را در بخش های رشد و بازدهی، اثر بخشی در بازارهای بین المللی (صادرات)، اشتغال، استفاده هوشمندانه از دارایی ها ( بهره وری کل ) و کیفیت خدمات و محصولات قرار داده است.
شایان ذکر است در دوره های آینده، دبیرخانه طرح در نظر دارد برحسب نیاز صنایع کشور، حوزه های مورد ارزیابی را گسترش دهد.

* رشد مشارکت شرکت ها
تعداد شرکت های حاضر در طرح ایران تک، در دوره اول، ۱۲۰ شرکت بودند که با توجه به استقبال شرکت ها و بنگاه های اقتصادی منطقه از این طرح، روند رشد مشارکت ایشان تا به امروز ادامه داشته است، بطوریکه که در مرحله چهارم و پنجم تعداد ۵۰۰ شرکت بزرگ و تأثیر گذار منطقه شمالغرب با دبیرخانه ایران تک، همکاری کردند.

*هزینه‌ها و درآمد‌های طرح ایران تک
نمایندگی های سازمان مدیریت صنعتی طی پنج دوره برگزاری این طرح، با سرمایه گذاری مستقیم روی این پروژه خاص، سعی نموده‌اند طرح ایران تک را به صورت مستمر برگزار نمایند. تنها منبع درآمد این طرح، همکاری برخی از شرکت ها در هر دوره از طرح به عنوان اسپانسر و حامی مالی بوده است. به عبارتی، شرکت ها به جهت حضور در فرآیند ارزیابی، رتبه بندی، کتابچه گزارشات طرح، همایش و …، ملزم به پرداخت هیچ گونه هزینه ای نیستند و موارد مذکور کاملاً رایگان می باشد.

*نحوه جذب شرکت ها و ارزیابی آنها
در هر دوره از طرح به کمک نمایندگی های سازمان مدیریت صنعتی و همچنین سازمان های صنعت، معدن و تجارت در هر استان، اسامی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی فعال و بزرگ آن استان که فروش یا درآمد سال مالی ایشان بیش از ۴۰ میلیارد ریال می باشد، تهیه می گردد. سپس فراخوان و نامه دعوت به همکاری برای ایشان ارسال گردیده و کارشناسان طرح ایران تک، طی جلسات حضوری به صورت انفرادی و گروهی، توضیحات لازم را در خصوص نحوه همکاری فی مابین ارائه می نمایند.
گفتنی است، مدارک مورد نیاز جهت ارزیابی شامل صورت های مالی حسابرسی شده، اظهار نامه مالیاتی، لیست بیمه کارکنان، مستندات گمرکی مربوط به صادرات و … از آن ها دریافت و در بررسی های اولیه کلیه اطلاعات این شرکت ها وارد سیستم می گردد.
این گزارش حاکی است، طبق شاخص های ارزیابی، شرکت ها در گروه های صنعتی تخصصی دسته بندی شده و رتبه های آن ها بر اساس شاخص ها، حوزه های مختلف، استان، منطقه و نوع سهامی مشخص گردیده و رتبه کل شرکت در گروه صنعتی تعیین می گردد.

آخرین مطالب

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email